اختلالات تغذیه ای و راه های پیشگیری و درمان

اختلالات تغذیه ای

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

اختلالات تغذیه ای از جمله بیماری هایی است در آن فرد مبتلا، دچار اختلالات شدیدی در رفتارهای تغذیه ای، افکار و احساسات مربوط به آن می شوند.

افراد مبتلا به اختلالات تغذیه ای به طور معمول کمتر به تغذیه و وزن خود اهمیت می دهند. اختلالات تغذیه ای در هر زمان میلیون ها نفر، که غالبا از میان خانم های سنین ۱۲ تا ۳۵ سال هستند  را مبتلا می سازد.

انواع اختلالات تغذیه ای

سه نوع اختلالات تغذیه اصلی وجود دارد که شامل : بی اشتهایی عصبی ( آنورکسیا) بولیمیای عصبی ( نوعی اختلال عصبی که با پرخوری و بعد بالا آوردن محتویات معده همراه است) و پرخوری عصبی می باشد.

افراد مبتلا به نوع اختلالات تغذیه ای آنورکسیا و بولیمیا علاقمند به کمال گرایی هستند و در عین حال عزت نفس پایینی دارند و نگاه انتقادی شدیدی نسبت به خود و اندامشان دارند. آنها معمولا “احساس چاقی” می کنند و گاهی حتی با وجود  گرسنگی شدید،  تهدید کننده و سوء تغذیه احساس اضافه وزن دارند.

ترس شدید از اضافه وزن و چاقی ممکن است برای هر شخصی رخ دهد. مبتلایان ابتدا انکار می کنند که دچار مشکلی در این زمینه هستند. در اغلب موارد این اختلالات تغذیه ای با سایر اختلالات روانپزشکی نظیر: اضطراب، وحشت، وسواس فکری، اعتیاد به الکل و سوءمصرف مواد مخدر همراه است.

علت ابتلا به اختلالات تغذیه ای

شواهد نشان می دهد که وراثت ممکن است در بروز این اختلالات تغذیه نقش داشته باشد اما با این حال اختلالات تغذیه ای ممکن است افراد بسیاری را بدون هرگونه سابقه ژنتیکی تحت تاثیر قرار دهد. در صورت عدم درمان، علایم اولیه هر کدام از این دو نوع اختلال تغذیه ای می تواند به سوء تغذیه، مشکلات قلبی و سایر شرایط بالقوه کشنده تبدیل شود. اما در کنار درمان و مراقبت های پزشکی مناسب، مبتلایان به اختلالات تغذیه می توانند عادت های غذایی مناسب را از سر گرفته و به سلامت عاطفی  روانی بهتری بازگردند.

درمان اختلالات تغذیه ای

اختلالات تغذیه ای به وضوح ارتباط نزدیک بین سلامت عاطفی و فیزیکی را نشان میدهد. اولین قدم در درمان بی اشتهایی عصبی، کمک به فرد مبتلا بازیابی وزن بدنشان و رسیدن به سطح عادی و سالم است. برای مبتلایان به بولیمیای عصبی نیز کلید درمان قطع چرخه ولع پرخوری است. برای مبتلایان به اختلال پرخوری مهم است که ابتدا ولع خوردن در آنها متوقف شود.

اگرچه، بازگرداندن یک فرد به وزن طبیعی و یا خاتمه دادن به ولع پرخوری به صورت موقت،  لزوما به پایان مشکلات عاطفی که به دلیل بیماری بروز می کند و یا بدتر می شود منجر نمی شود.

روان درمانی به افراد مبتلا به اختلالات تغذیه ای کمک می کند تا افکار، احساسات و رفتارهای ایجاد کننده این اختلالات را بشناسند، علاوه بر این برخی داروها نیز در روند درمان موثر هستند، به دلیل مشکلات جسمی جدی که در اثر این اختلالات تغذیه ای بروز می کند، مراقبت های پزشکی عمومی، مدیریت تغذیه و برنامه ها و مشاوره های تغذیه ای برای افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی یا بولیمیا و افراد مبتلا به پرخوری عصبی از اهمیت بسیار برخوردار است. این اقدامات به بازسازی سلامت جسمانی و عادت های سالم تغذیه ای منجر می شود.

اختلالات تغذیه‌ای را می‌توان به طور مؤثر درمان کرد، هر چه این اختلال سریع‌تر تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر خواهد بود. اکثر مبتلایان به اختلالات تغذیه‌ای بهبود پیدا می‌کنند، اما ممکن است دوره بهبود ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. روش درمان این مشکل یک رویکرد چند شاخه‌ای است. ارائه دهندگان خدمات پزشکی در این زمینه شامل روانپزشکان، روانشناسان، پزشکان، متخصصان، مشاوران تغذیه، مددکاران اجتماعی، کاردرمان‌گران و پرستاران می‌شود.

اگر عزیزان شما از اختلالات تغذیه‌ای رنج می‌برند از صحبت کردن با آنها دریغ نکنید. احساس گناه و شرم نداشته باشید. اجازه دهید بداند نگران او هستید.

 

اختلالات تغذیه ای
اختلالات تغذیه ای

 

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: