زایمان و تغذیه مورد نیاز بعد از زایمان

زایمان

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

زایمان چطور بر بدن تاثیر می گذارد و تغذیه مورد نیاز بعد از زایمان چیست؟ در این مقاله پاسخ سوالات تان را دریافت کنید.

تجربه پس از زایمان

من قصد داشتم بعد از زایمان به وزن قبل از حاملگي خودم برگردم و نگران بودم كه چه مدت طول خواهد کشيد؟  امروز نکات کوچک ولی مهمی را در این رابطه برایتان می‌نویسم تا دقیقا بدانید که چه انتظاراتی باید از بدن خود داشته باشید.

 

زایمان

 

بلافاصله بعد از زایمان به دلیل تخليه محتويات رحم و خونريزي طبيعي حدود ۵ تا ۶  كيلوگرم، وزن كاهش مي‌‌يابد. در طول ۶ هفته اول بعد از زایمان ۲ تا ۳  كيلوگرم ديگر وزن كاهش پيدا مي‌‌كند كه اين كاهش وزن به علت از دست دادن مايعات بدن از طريق ادرار است. از عواملي كه بر روند كاهش وزن بعد از زایمان تأثیر دارند، حاملگي اول،‌شيردهي، افزایش فعالیت‌های بدنی و ورزش  و رژیم کاهش وزن دوران شیردهی مي‌‌باشند. 

این توصیه را جدی بگیرید، بهتر است که در طي ۶ هفته اول بعد از زایمان نگران کاهش وزن نباشید، زيرا بدن شما نيازمند است تا مواد مغذی و آهن ازدست‌رفته توسط خونریزی در زمان تولد نوزاد را بازیابد و نياز كودك از طریق شیر تأمین شود.

بعد از نقاهت

 بعد از گذشت دوران نقاهت، می‌توانید با مشورت کارشناس تغذیه، کاهش وزن سالم داشته باشید. (اصلا نگران نباشید.)در این میان دانستن این نکته ضروری است که تغذيه با شير مادر به‌طور معجزه‌آسا باعث كاهش وزن نمي‌‌شود ولي به كاهش وزن كمك مي‌‌كند.شما درواقع مسئول تغذيه خود و نوزادتان هستید، پس بايد رژيم غذايي خود را با دقت انتخاب كنید.

در این دوران خوردن همه مواد غذایی مثل حبوبات و دانه‌هاي مغذي، ميوه‌هاي تازه، سبزی‌ها و غذاهايي كه پروتئين و كلسيم و آهن اهمیت دارند. متخصصان و كارشناسان در بحث‌هاي پرستاري مادران توصيه به‌اضافه كردن انرژي به ميزان ۵۰۰ كالري در روز را دارند. خوردن كمتر از ۱۸۰۰ كالري در روز منجر به كاهش شير مادر و ضعف شدن وی مي‌‌شود.

در اين دوران، شيردهي و آزاد شدن اكسي توسين (هورمون آزادشده از هيپوفيز) باعث مي‌‌شود كه شما احساس تشنگي بيشتري کنید. به همين دليل شما باید در اين دوران بيشتر از بقيه مواقع آب بنوشید.نوشیدن آب تأثیر زيادي در تأمین شير مادر دارد و دانشكده متخصصين زنان و مامايي آمريكا نوشيدن حداقل ۸ تا ۱۲ ليوان آب در روز را به مادران توصيه مي‌‌كند.

آهن مورد نیاز بدن

تأمین آهن برای رشد کودک یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت است. بهتر است در دوران شیردهی به‌خصوص شش ماه اول از قرص آهن براي تأمین آهن موردنیاز خود و نوزادتان استفاده ‌‌كنید.بسياري از خانم‌ها طي زایمان مكرر ذخاير آهن بدنشان را به ميزان قابل‌توجهی از دست مي‌‌دهند درنتیجه اين دسته از مادران  بايد در اين دوران ازنظر ذخاير آهن كنترل شوند. البته اين نكته قابل‌توجه است كه اين مواد كمكي (مانند ويتامين‌ها) نبايد جايگزين يك رژيم غذايي خوب شوند.

در آخر با رعايت رژيم غذايي متنوع و مناسب می‌توانید سلامت خود و نوزاد خود را تضمين کنید. رژيم غذايي كم‌چرب به همراه ورزش‌هاي مناسب روند کاهش وزن هفته‌ای نیم تا یک کیلو تأثیر به سزايي دارند.ولي بايد توجه داشت كه كاهش وزن سریع و غیراصولی ممکن است خطرات زیادی براي نوزاد و مادر به همراه داشته باشد، زيرا اين کار از سویی باعث از دست دادن مواد غذایی بدن خودتان و از سوی دیگر باعث سوءتغذیه در کودک دلبندتان می‌شود.در ضمن از استعمال دخانيات و داروهاي غیرمجاز خودداري كنيد و راجع به داروهايي كه مصرف مي‌‌كنيد يا قصد مصرف آن را داريد با  پزشك خود مشورت كنيد.

 

زایمان

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: