کنافه پنیری دسر لبنانی

دسرهای خاورمیانه - طرز تهیه کنافه

معرفی وبسایت:

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

کنافه پنیری با پنیر موزارلا یک دسر خوشمزه است که من مراحل این رسپی رو با عکس هایی که تو آشپزخونه ام گرفتم براتون گذاشتم. من فریبا رجبی هستم به آشپزخونه من خوش آمدید.

 

 

قبل از هر چیز باید بگم که کنافه پنیری با پنیر موزارلا از دسته رسپی های دسر من هست. این دسر اصالت خاورمیانه ای داره. من هم توضیحاتی درباره کنافه دادم هم طرز تهیه این کنافه پنیری رو خیلی کامل براتون نوشتم. برای راحت تر خوندن مطالب این پست می تونید از فهرست روبرو روی هر عنوانی که دوست داشتید کلیک کنید و مستقیم برید سر اصل مطلب!

کنافه چیست؟

کنافه (به عربی: کنافة) یک دسر سنتی خاورمیانه و لبنانی است که با شیرینی ریسی شده به نام کنایفی تهیه میشه که در شربتی شیرین و شکری خیسانده میشه و معمولاً با پنیر یا با مواد دیگه ای مثل خامه لخته شده، پسته یا آجیل تزیین میشه. این دسر رو در ایام رمضان مسلمانان به طور معمول تهیه می کنند. با این حال، این یک دسر خوشمزه است که می تونید در هر زمان از سال مصرف کنید.

طعم کنافه چگونه است؟

طعم آن لطیف، خامه ای و به طرز ظریفی شیرینه. از بابت اینکه از این دسر خوشتون میاد مطمئن باشید. کنافه به عنوان یک دسر خوشمزه کام چند نسل رو خوشایند کرده. اگه از طرفدارای پر و پا قرص چیزکیک هستید کنافه قطعا میتونه یک انتخاب خوشمزه و متفاوت برای شما باشه. درست مثل چیز کیک که هم شیرینه و هم شوری لطیفی داره. این دسر هم شیرین معرفی میشه ولی تردی و طعم پنیری اون رو نمیتونید انکار کنید.

انواع کنافه

کونفه انواع مختلفی دارد که با توجه به منطقه ای که در آن درست می شود، دسته بندی میشه:

  • کانافه نابلسی: کونفه نابلسی از پنیر سفید ملایم و لایه ای از گندم خرد شده تشکیل شده‌است که با شربت شکر پوشیده میشه. در اصل برای کشور فلسطین است ولی در شام و مصر نیز این نوع از کنافه رایج است.
  • کونفه و کادایف: کونفه در بشقاب‌های مسی کوچک پخته می‌شود و بعد به صورت بسیار داغ در شربت شیرین به همراه خامه لخته شده یا همان سرشیر سرو می‌شود و روی اون با پسته یا گردو تزیین میشه.
  • رشته ختایی: در اصل این نوع یک نوع آذربایجانی است که در شهر تبریز ایران هم تهیه میشه. به‌طور معمول در ماه رمضان در بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا یعنی بازار تبریز پخته میشه. رشته ختایی از گردوی خرد شده، دارچین، زنجبیل، پودر گل سرخ، شکر، آب، گلاب و روغن زیتون تهیه می شود.
  • کادایف: برای تهیه اشکال مختلف خمیر مانند به شکل لوله یا لانه پرنده استفاده میشه که غالباً همانند باقلوا با آجیل خرد شده پر می‌شود.

پنیر مخصوص کنافه

پنیر کم نمک، پنیر لبنه، ماسکارپونه و پنیر ریکوتا برای درست کردن کنافه مناسب هستند.حالا اگر به این پنیرها دسترسی نداشتید می‌تونید از پنیر موزارلا یا ترکیبی از پنیر موزارلا و لبنه هم استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه کنافه

  • ۲۰۰گرم خمیر فیلو یا یوفکا رشته ی
  • ۴ ق.غ کره آب شده به علاوه مقداری برای چرب کردن ته ظرف
  • ۲۰۰ گرم پنیر موزارلا یا پنیر کاملا بی نمک
  • ۱/۴ ق.چ پودر هل
  • ۱ پیمانه شکر
  • ۱/۲ پیمانه عسل
  • ۱/۲ پیمانه آب
  • ۱ ق.چ آب لیمو ترش

طرز تهیه شربت بار

در یک مرحله شکر، عسل، آبلیمو، و آب رو داخل یک قابلمه کوچک می ریزم و برای ۵ دقیقه می جوشانم تا قوام بیاد.

نکته: از هم زدن شربت خودداری کنید تا شکرک نزنه.

مراحل تهیه کنافه پنیری

مرحله اول

از شب قبل پنیر موزارلا رو در آب سرد خیس می کنم و چند بار آبش رو عوض می کنم تا نمکش گرفته بشه؛ اون رو کنار می گذارم.

مرحله دوم

کنافه رو با ۴ قاشق غذاخوری کره و ۱/۴ قاشق چایخوری پودر هل با هم مخلوط می کنم و خوب ماساژ می دم.

 

کنافه

 

مرحله سوم

کف تابه مسی یا نچسب رو با کمی کره چرب می کنم و یک ردیف کنافه به قطر یک سانت کف اون پهن می کنم. بعد یک ردیف پنیر روی اون می چینم و یک ردیف دیگر کنافه می چینم. با دست خوب فشار می دهم تا کنافه ها با پنیر به هم فشرده بشه و حالت یکدست پیدا کنند.

 

کنافه

 

مرحله چهارم

کنافه رو روی شعله کم اجاق می گذارم و مرتب اون رو می چرخونم تا تمام سطحش طلایی بشه. بعد اون رو برمی گردونم تا سطح دومش هم طلایی بشه. به همین ترتیب دوباره سمت اول مرتب اون رو می چرخونم تا یکدست سرخ بشه.

 

کنافه

 

کنافه آماده است! حالا می تونید شما اون رو با چاقو برش بزنید و شربت داغ رو به میزان دلخواه تون روی اون بریزید و این دسر فوق العاده خوشمزه رو سرو کنید.

 

کنافه

 

نکات تکمیلی برای سرو کنافه

  • کنافه رو بعد از پخت در یک سینی بزرگ سرو کنید چون وقتی برش می زنید به خاطر پنیری که داره منبسط میشه و نیاز به فضای بزرگتری داره.
  • شربت رو قبل از اینکه روی کنافه بریزید گرم کنید. اینکار کمک میکنه شربت به سادگی در خمیر نفوز کنه و خمیر خوش طعم تر بشه.

آیا باید این دسر را درست کنید؟

اگرچه مراحل زیادی برای تهیه این دسر خاورمیانه ای وجود داره، اما انجامشون ساده و آسونه. این دستور بسیار خوشمزه و شیرینه؛ می تونید به مقدار زیادی اون رو درست و فریز کنید و هر وقت دوست داشتید اون رو بخورید. شربتی که این دسر داره از خشک شدن کنافه جلوگیری می کنه و اون رو برای روزهای طولانی نرم و مرطوب نگه میداره.

طریقه نگهداری کنافه پنیری

خیلی پیش میاد که مقداری از دسرهای خوشمزه علی رغم خوشمزه بودن اون ها ته ظرف باقی میمونه و میل داریم که ازش به خوبی مراقبت کنیم تا همونطور تازه بمونه و بتونیم در وقت دیگه باز از طعم بی نظیرش لدت ببریم. در مورد این دسر میتونید به سادگی باقی مونده اون رو در ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. این دسر تا ۳- ۴ روز در یخچال دوام داره. وقتی دوباره سراغ این دسر خوشمزه اومدید کافیه دوباره گرمش کنید.

آیا کنافه را می توان منجمد کرد؟

این دسر مشکلی با فریز شدن نداره بلکه به راحتی منجمد میشه و میتونید تا ۲ الی ۳ ماه در ظرف در بسته در فریزر قرار بدید. برای گرم کردن مجدد این دسر که از فریزر خارج کردید فقط کافیه یک شب  بگذارید بیرون تا در دمای اتاق یخش باز بشه، بعد به مدت ۴۰ ثانیه در مایکروویو بگذارید. در واقع باید گرم باشه نه داغ.

 

غذاهای دیگه لبنانی که من براتون در آشپزخونه ام تهیه کردم:

پیش غذاهای لبنانی

هوموس

باباغنوش

مناقیش

غذاهای اصلی لبنانی

شاورما

صفیحه

سالادهای لبنانی

سالاد فتوش

سالاد تبوله

دسرهای لبنانی

شیرینی معمول

 

برنامه غذایی هفتگی با غذاهای خارجی

برای تجربه کردن غذاهای جذاب و جدید نیازی نیست که از مواد غذایی خاصی استفاده کنید یا از رسپی های سخت استفاده کنید. من برای شما عزیزان یک برنامه غذایی تهیه کردم که با استفاده از اون می تونید به راحتی تنوع غذایی تون رو افزایش بدید.

این برنامه غذایی شامل چندتا نکته است:

  • یک فهرست خرید داره که بدونید برای کل هفته چه مواد غذایی رو به چه مقداری تهیه کنید.
  • تنوع مواد غذایی که باید خریداری کنید کمه در عوض می تونید با همون مواد غذایی که خریدید کلی غذاها و دسرهای خوشمزه متنوع درست کنید.
  • و کلی ویژگی های دیگه…

برای تهیه برنامه غذایی هفتگی که شامل غذاهای خارجیه کافیه روی اون کلیک کنید

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

5/5 – (4 امتیاز)
مواد لازم برای تهیه کنافه پنیری دسر لبنانی
ارزش غذایی
سرو برای تعداد
کالری
کربوهیدرات
پروتئین
چربی
فیبر
8 نفر
276 کالری
40 گرم
9 گرم
9 گرم
1 گرم

مواد لازم برای تهیه کنافه

  • 200گرم خمیر فیلو یا یوفکا رشته ی
  • 4 ق.غ کره آب شده به علاوه مقداری برای چرب کردن ته ظرف
  • 200 گرم پنیر موزارلا یا پنیر کاملا بی نمک
  • 1/4 ق.چ پودر هل
  • 1 پیمانه شکر
  • 1/2 پیمانه عسل
  • 1/2 پیمانه آب
  • 1 ق.چ آب لیمو ترش

طرز تهیه شربت بار

در یک مرحله شکر، عسل، آبلیمو، و آب رو داخل یک قابلمه کوچک می ریزم و برای 5 دقیقه می جوشانم تا قوام بیاد.

نکته: از هم زدن شربت خودداری کنید تا شکرک نزنه.

مراحل تهیه کنافه پنیری

مرحله اول

از شب قبل پنیر موزارلا رو در آب سرد خیس می کنم و چند بار آبش رو عوض می کنم تا نمکش گرفته بشه؛ اون رو کنار می گذارم.

مرحله دوم

کنافه رو با 4 قاشق غذاخوری کره و 1/4 قاشق چایخوری پودر هل با هم مخلوط می کنم و خوب ماساژ می دم.

مرحله سوم

کف تابه مسی یا نچسب رو با کمی کره چرب می کنم و یک ردیف کنافه به قطر یک سانت کف اوم پهن می کنم. بعد یک ردیف پنیر روی اون می چینم و یک ردیف دیگر کنافه می چینم. با دست خوب فشار می دهم تا کنافه ها با پنیر به هم فشرده بشه و حالت یکدست پیدا کنند.

مرحله چهارم

کنافه  رو روی شعله کم اجاق می گذارم و مرتب اون رو می چرخونم تا تمام سطحش طلایی بشه. بعد اون رو برمی گردونم تا سطح دومش هم طلایی بشه. به همین ترتیب دوباره سمت اول مرتب اون رو می چرخونم تا یکدست سرخ بشه.

کنافه آماده است! حالا می تونید شما اون رو با چاقو برش بزنید و شربت داغ رو به میزان دلخواه تون روی اون بریزید و این دسر فوق العاده خوشمزه رو سرو کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید

فهرست محتوا:

5/5 – (4 امتیاز)