شیر مادر، یک تغذیه کامل

شیر مادر

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

شیر مادر موجب كاهش خطر مرگ‌ومیر نوزادان تا ۲۰ درصد در اولين سال تولد آن‌ها مي‌شود. امروز قرار است نکات خیلی مهمی را در مورد تغذيه نوزاد از شير مادر باهم دیگر مرور کنیم.

نکاتی در مورد شیر مادر

  • مادران با تغذيه كودك با شير خود، می‌توانند خطر خونریزی‌های بعد از زايمان، انواع بیماری‌های عفوني، سرطان‌های پستان و تخمدان، کم‌خونی، فقر آهن و حتي مرگ را كاهش دهند.
  • نکته جالب این است که تغذيه با شير مادر براي نوزادان عامل حياتي براي پيشگيري از اسهال، بیماری‌های تنفسي مانند ذات‌الریه، عفونت‌های گوش و مجاري ادراري است.
  • تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر ، خطر ابتلا به چاقي را تا يك سوم در دوران كودكي كاهش می‌دهد.
  • علاوه بر ارزش غذايي، مهم‌ترین مزيت شير مادر ارتباط  بين كودك و مادر است، به‌طوری‌که شيردهي در آغوش مادر در شکل‌گیری و رشد شخصيت فرزند عزیزتان بسیار موثر است.
  • از دیگر فواید شیر مادر می‌توان به این نکته اشاره کرد که غذايی استريليزه و بدون آلودگي است، درحالی‌که تغذیه‌ی نوزاد با شير خشك احتمال عفونت و آلودگي از طريق شيشه را افزايش می‌دهد.
  • آغوز به لحاظ تغذيه و ايمني داراي موادي است كه نوزاد را در مقابل بسياري از بیماری‌های عفوني و غیر عفونی، اگزما و بیماری‌های حساسيتي مصون می‌کند. نوزادانی كه از شیر مادر تغذيه می‌شوند، نسبت به بقیه كه شير خشك استفاده می‌کنند، شانس كمتري در ابتلا به ديابت، آسم و حساسيت دارند.

مدت زمان شیردهی

در مورد مدت‌زمان  شيردهي باید گفت، از بدو تولد تا دوسالگی بسيار مطلوب است و طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت، پس از شش‌ماهگی بايد غذاي كمكي به كودك داده شود.

مادران عزیز خوراندن غذاي كمكي قبل از ۶ ماهگي حتي يك سی‌سی آب يا سوپ براي كودك ضرر دارد و هضم و جذب برخي مواد غذايي در سنين ۶ ماهگي نظير پروتئين شير گاو و گندم براي نوزادتان مشكل است و او را دچار اسهال می‌کند.

متاسفانه برخي مادران به تصور اينكه شير مادر چرب و سنگين است، آن را در هنگام بروز اسهال قطع می‌کنند، درحالی‌که شیر مادر در درمان اسهال موثر بوده و اين بيماري زودتر بهبود می‌یابد.مادران عزیزی که بنا به دلايل خاص  قادر به شيردهي نیستید، بهتر است از شير خشك استفاده کنید و از خوراندن شير پاستوريزه به علت عوارض گوارشي به نوزاد عزیزتان بپرهیزید.

در مورد نوزادان باید به این مساله توجه کنیم که قبل ا تولد در محيطي آرام و بدون استرس قرار دارد، درحالی‌که پس از تولد با محيطي پر سروصدا مواجه می‌شود و مادران براي پيشگيري از اختلالات روحي بايد  نوزادان را در آغوش گرفته و به آنان آرامش و امنيت دهند.در آغوش گرفتن نوزاد در هنگام شيردهي و تماس پوست با پوست، درجه حرارت بدن و ضربان قلب مادر در آرامش فرزند عزیزتان بسيار موثر است.

شیر مادر

 برگرفته از مقالات سازمان جهانی بهداشت

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: