ویتامین ب ۱۲ و کاهش وزن

ویتامین ب ۱۲

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

ویتامین ب ۱۲ و کاهش وزن؟ ارتباطشان چیست؟ دوستان خوبم در ابتدا باهم بررسی کنیم که ویتامین ب ۱۲ چیست و وجود آن در بدن چه اهمیتی دارد، سپس به سراغ رابطه آن با لاغری می رویم.

ویتامین ب ۱۲ چیست؟

ویتامین ب ۱۲ یکی از ویتامین‌های گروه ب است که برای کارکرد مغز، خون سازی، رشد و تکامل سلول ها ضروری است. این ویتامین برای سوخت و ساز پروتئین و چربی نیز مورد نیاز بدن است. جالب است بدانید افسردگی، خستگی و کم شدن حافظه میتواند از علائم کمبود این ویتامین باشد.

در هر حال ذکر این نکته قابل‌توجه است، افرادی که به‌طور منظم از مواد غذایی با منشا حیوانی استفاده می‌کنند، به ندرت به کمبود این ویتامین دچار می‌شوند زیرا جگر گوساله و گوشت بوقلمون در بالای لیست مواد حاوی این ویتامین قرار دارند و جالب است بدانید که مصرف بیش‌ازاندازه این ویتامین نیز به ندرت باعث مسمومیت می‌شود چون اضافه آن از راه ادرار دفع میگردد.

ویتامین ب ۱۲

چه کسانی در معرض خطر کمبود این ویتامین مهم در بدن هستند؟

۱. دسته اول افراد مبتلا به دیابت هستند که برای مدت طولانی از داروی مت فرمین استفاده می‌کنند، باید یک بار در سال آزمایش خون بدهند، زیرا ممکن است بر اثر استفاده این دارو دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ شوند.

۲. دسته دوم افراد بالای ۵۰ سال هستند که به دلیل جذب پایین ویتامین ها در بدنشان و مصرف کم مواد غذایی با منشا حیوانی نیاز به تزریق یا استفاده از کپسول های ویتامین ب ۱۲ دارند که باید با تشخیص پزشک این کار انجام بگیرد.

۳. دسته سوم کودکان و افراد گیاه خوار هستند. کودکانی که از خوردن هر گونه گوشت یا تخم‌مرغ امتناع می‌کنند یا افرادی که گیاه خواری می‌کنند نیز در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند.

و حالا سراغ سوال اصلی می رویم، آیا این ویتامین اثری بر کم شدن وزن در افرادی که در حال رژیم گرفتن هستند، دارد؟

واقعیت این است که هیچ شواهد علمی برای اثبات اینکه ویتامین ب ۱۲ باعث لاغر شدن یا حتی باعث چربی سوزی می‌شود وجود ندارد.

ویتامین ب ۱۲

در کلینیک های لاغری تزریق این ویتامین به همراه استراتژی های دیگری به کار گرفته می‌شود و چون  پزشک آن را برای مراجعین نسخه می‌کند، ظاهرا به نظر می رسد که مفید خواهد بود. البته چون پزشکان خیلی خوب این نکته را می‌دانند که افراد با تزریق ویتامین ب ۱۲ هفته ای دو بار دچار مسمویت نمی‌شوند و برای همین به‌راحتی آن را تجویز می‌کنند.

البته شمار کمی از افراد در حال رژیم لاغری اظهار دارند که این تزریق ها باعث افزایش سطح انرژی آن‌ها می‌شود؛ اما باید بگویم این افراد معمولا همزمان ورزش کردن و تغذیه سالم را نیز شروع کرده اند که هر دو این مورد باٰعث احساس انرژی بیشتر و نشاط می‌شود. روشن کردن این مسئله که درواقع کدام یک از این‌ها باعث نشاط و سرزندگی مجدد گردیده کاری بس دشوار است و هنوز تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است.

دوستان خوبم این نکته خیلی مهم است و حتی اگر زمانبر باشد ولی بهترین گزینه است، برای کاهش وزن تغذیه مناسب همراه با ورزش بسیار تاثیرگذار هستند. می توانید مصرف شکر و روغن افزوده را به حداقل برسانید و به هیچ عنوان مواد غذایی پروسس شده مثل چیس و پفک را مصرف نکنید.

ویتامین ب ۱۲

 ورزش را در برنامه روزانه خود حتما قرار دهید و فعالیتی را انجام دهید که از انجام آن لذت می‌برید. شاید این راه سریع‌ترین راه برای کاهش‌ وزن نباشد اما به‌طور قطع امن ترین و بی خطرترین گزینه است.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: