تغذیه کودک از تولد تا یک سالگی

تغذیه کودک

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

تغذیه کودک از تولد تا یک سالگی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رشد کودک در بالاترین سطح قرار دارد و نیاز غذایی کودک نسبت به دوران دیگر زندگی بیشتر است. در این دوران رفتار غذایی کودک شکل می‌گیرد و باید شیرخوارگی به‌طور آهسته به غذا خوردن تبدیل شود.

مراحل رشد کودک از تولد تا یک‌سالگی 

در ۴ تا ۶ ماهگی وزن کودک تقریباً دو برابر وزن هنگام تولد می‌شود و در یک‌سالگی تقریباً سه برابر می‌شود.هنگام تولد نوزادان قادر به باز کردن دهان، مکیدن و برگرداندن دهان به سمت سینه یا شیشه می‌باشند و در ۶ ماهگی عمل جویدن و گاز گرفتن را کم‌کم یاد می‌گیرند و اغلب کودکان قادر به نشستن می‌باشند. مابین ۶ تا ۹ ماهگی کودک می‌تواند با دست غذا را بردارد و در دهان خود بگذارد و در ۹ تا ۱۲ ماهگی کودک قادر به جویدن غذا است و می‌تواند غذا را در دهان خود به حرکت درآورد.

تغذیه کودک

مواردی در رابطه با تغذیه کودک

تا حدود ۶ ماهگی تنها از شیر مادر برای تغذیه کودک خود استفاده نمایید. از هفته اول ۶ ماهگی، از غذای کمکی به همراه شیر مادر برای تغذیه کودک استفاده نمایید، برای شروع غذای کمکی می‌توانید از سرلاک برنج غنی‌شده با آهن و بعد از یک هفته از کمپوت خانگی گلابی و سیب استفاده نمایید. این کمپوت برای رفع یبوست کودک بسیار موثر است.

کم‌کم می‌توانید پوره گوشت مرغ، ماهیچه گوسفند و بوقلمون را نیز به برنامه غذایی کودک اضافه نمایید. فقط به خاطر داشته باشید که غذاهای جدید باید با فاصله ۳ تا ۵ روز به کودک داده شوند و هر نوع ماده غذایی را برای اولین بار به‌تنهایی به کودک بدهید تا اگر به آن حساسیت داشت از آن آگاه شوید.

در این دوران به‌راحتی می‌توانید عدس یا لوبیا چشم‌بلبلی را چند ساعت خیس کرده و با آرد برنج به‌صورت پوره درآورده و به کودک به‌عنوان یک واحد جایگزین برای گوشت بدهید.فقط یادتان باشد که از مقدار بسیار کم شروع کنید تا دستگاه گوارش کودک به فیبر موجود در این حبوبات عادت کند. از ۸ ماهگی به بعد کودک را به همراه خانواده بر سر سفره بیاورید و از غذاهای نرم به او بدهید. (غذاهای نرم را می‌توانید به‌راحتی با غذا ساز آماده کنید.)

چند نکته در مورد تغذیه کودک 

  • از تولد تا یک‌سالگی این کودک است که تصمیم می‌گیرد کی، کجا و چه غذایی مصرف کند.
  • از تغذیه کودک با غذاهای آماده مانند سوسیس و کالباس خودداری کنید زیرا این غذاها حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی هستند.
  • تا آنجا که ممکن است غذای کودک را در منزل تهیه نمایید.
  • به زور به کودک غذا ندهید زیرا کودک به‌طور ذاتی هر وقت که گرسنه شود با نشانه‌های خاص از قبیل گریه کردن آن را اعلام می‌کند.
  • هرگز در این سنین کودک را از غذا خوردن منع نکنید و از چاقی کودک خود نترسید.
  • از دادن عسل به کودک زیر ۱ سال خودداری کنید زیرا ممکن است باعث مسمومیت شدید و حتی مرگ کودک شود.
  • از اضافه کردن شکر و نمک به غذای کودکان زیر ۱ سال خودداری کنید.
  • از دادن غذاهایی که باعث خستگی کودک می‌شود خودداری کنید این غذاها شامل آجیل‌ها، پف فیل، آب‌نبات، میوه‌های سفت و دانه انگور است.
تغذیه کودک

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: