تغذیه کودکان، چگونه باید باشد؟

تغذیه کودکان

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

کودکی دوره‌ای است که از ۲ سالگی آغاز می‌شود و تا بلوغ ادامه می‌یابد. در این دوران رشد فیزیکی نسبت به دوران نوزادی آهسته‌تر است. تغذیه کودکان در این دوره بسیار مهم است.

تغذیه کودکان

الگوی رشد کودکان 

تا پایان ۲ سالگی کودکان یاد می‌گیرند که چگونه با دست یا قاشق غذا بخورند و به‌تدریج به مهارت آن‌ها در غذا خوردن افزوده می‌شود. در این دوران کودکان به انرژی بیشتری نیاز دارند زیرا آن‌ها در این سنین فعالیت بدنی زیادی دارند. تغذیه کودکان در این دوره بسیار مهم است.

در دوران پیش‌دبستانی کودکان درباره غذاهای جدید می‌آموزند و یاد می‌گیرند که همراه با والدین آداب سفره را رعایت کنند. در این دوران باید به کودک غذا خوردن صحیح و امتحان غذاهای جدید و متنوع را یاد دهیم.

نکته حائز اهمیت این است که کودکان معمولا غذاهای نرم با حرارت ملایم را به غذاهای داغ ترجیح می‌دهند. تغذیه کودکان خاص آن هاست.

نکات مهم تغذیه کودکان 

  • از افزودن مقدار زیادی ادویه به غذای کودک خودداری کنید.
  • تغذیه کودکان باید برای جویدن آسان باشد. از دادن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند به کودکان خودداری کنید.
  • کودکان نوپا باید به‌طور مستمر در روز غذا بخورند: ۳ بار غذا در روز به‌علاوه ۳ بار میان وعده برای تغذیه کودکان الزامی است.
  • مسئولیت غذا خوردن را تا آنجا که ممکن است به عهده کودک بگذارید این سنین بهترین دوران برای یادگیری صحیح آداب غذا خوردن در کودکان است.
تغذیه کودکان
  • اگر کودکان در دوره پیش‌دبستانی مجبور به خوردن غذایی بشوند گرایش به غذا را از دست می‌دهند. اگر والدین برای کودکان یک برنامه غذایی متنوع تدارک ببینند به کودکان می‌آموزند که از خوردن غذا لذت ببرند. هرگز کودک را مجبور به خوردن یک غذای خاص نکنید.
  • در دوران کودکی این وظیفه والدین است که برای ایجاد رابطه عاطفی هنگام غذا خوردن با کودک خود بکوشند.
  • رابطه خوب کودک با والدینش در رشد روحی و روانی و جسمی وی تاثیر بسیاری دارد.
  • به بی‌میلی کودکان به بعضی از غذاها حساسیت بیش‌ از حد نشان ندهید. کودک ممکن است در زمانی دیگر آمادگی پذیرش آن غذا را داشته باشد.
  • برای غذا دادن به کودکان قول جایزه ندهید. این کار در عمل نتیجه عکس دارد. میل کودک به گرفتن جایزه افزایش پیدا می‌کند و به همان نسبت میل به غذا کم می‌شود.
  • به میزان مناسب به کودکان آب‌میوه بدهید، مصرف بیش‌ازحد آن‌ها مضر است زیرا حاوی مقدار زیادی شکر می‌باشند.

خرابی دندان و تغذیه کودکان

تغذیه کودکان
تغذیه کودکان

کودکان در این دوران در معرض خرابی دندان قرار می‌گیرند. غذاهایی که حاوی مواد شیرین یا ترش هستند باعث خرابی سریع دندان‌ها در کودکان می‌شوند. کودکان ۱-۴ سال که از شیشه شیر می‌خورند دچار پوسیدگی دندان‌های جلویی می‌شوند. برای جلوگیری از این عارضه در موقع خواب کودکان از خوردن مواد شیرین با شیشه خودداری کرده و حتی‌الامکان دهان کودکان را قبل از خواب بشویید.

صبحانه

تغذیه کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن صبحانه در رشد کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند معمولا دچار حواس‌پرتی و کمبود انرژی در طول روز می‌شوند.

کلسیم

مصرف به‌اندازه کلسیم در رشد کودکان و سلامت استخوان‌ها در دوران بزرگ‌سالی بسیار مهم است. مصرف کلسیم در کودکی نه‌تنها باعث رشد کامل استخوان‌ها می‌شود بلکه باعث ذخیره کلسیم در بافت استخوانی در دوران بزرگ‌سالی است که از پوکی استخوان جلوگیری به عمل می‌آورد.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: