روغن نباتی چطور باید نگهداری شود؟

روغن نباتی

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

روغن نباتی یک ماده غذایی است که به راحتی و سرعت فاسد می شود و فساد آن یکی از عوامل مهم در رشد سلول های سرطانی و شیوع آن است.

روغن نباتی سالم

ما ایرانی ها بسياري از غذاها در روغن نباتی سرخ مي کنیم و به بسياري ديگرمثل برنج و سالاد آن را به عنوان چاشني اضافه مي کنیم. به همین دلیل رعایت نکاتی در نگهداری روغن ضروری است، امیدوارم که بتوانید با رعایت نکات زیر سلامت خود و خانواده تان را تضمین کنید. 

روغن مصرفي ما دو منشا مختلف دارد

حيواني و روغن نباتی. روغن حيواني مملو از کلسترول است و مصرف آن توصيه نمي شود. روغن نباتی هم به دو صورت مايع وجامد عرضه مي شود. فرم مايع داراي اسيدهاي چرب اشباع نشده است که ارزش غذايي بيشتري دارد ؛ ولي در مقابل حرارت و نور آفتاب آسيب پذيرتر است.روغن نباتی جامد هيدروژنه فاقد اسيدهاي چرب اشباع نشده است ؛ اما در مقابل تغييرات دما مقاومتر است و ديرتر خراب ميشود.

 

نکات قابل توجه در خصوص تهيه و مصرف روغن

۱.  علايم ظاهري فساد شامل افزايش بو، غليظتر شدن روغن مايع ، تغيير رنگ و تند شدن آن است.

۲.  هنگام خريد به برچسب توليد و تاريخ مصرف دقت کنيد.

۳.  روغنها را در محلي خنک و دور از نور و هوا و در ظروف دربسته نگاهداري کنيد. درظرف را پس از مصرف حتما ببنديد.

۴. هنگام مصرف، از حرارت کم استفاده کنيد. حرارت دادن زياد و طولاني ، روغن مايع را خراب مي کند و روغن سوخته مي تواند سرطانزا باشد.

۵.  روغنهای اضافي مصرف شده را به ظرف اصلي روغن برنگردانيد.

۶.  از مصرف مجدد روغني که چندبار حرارت ديده ، جدا خودداري کنيد.

۷.  در مجموع سعي کنيد حتي الامکان مقدار کمتري براي طبخ غذا استفاده کنيد. غذاهاي آب پز معمولا ارزش غذايي بيشتري دارند و خطر افزايش چربي خون نيز با استفاده از آنها کمتر ميشود.

روغن نباتی

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: