اتکینز چیست؟ رژیم لاغری اتکینز

اتکینز

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

اتکینز چیست؟در مورد رژِیم دكتر اتکینز (Atkinse) اطلاعاتی دارید؟ تا به حال برای کاهش وزن از این روش استفاده کرده‌اید؟امروز قرار است اتکینز را بررسی کنیم و معایب آن را برشمریم.

اتکینز چیست؟

رژِیم دكتر اتکینز یک برنامه غذایی جهت كاهش سريع وزن است كه به خاطر از بین بردن احساس گرسنگي و كاهش سريع وزن بدن، بسيار مورد توجه و استقبال افراد نامطلع قرار گرفته و پيامدهاي زيانبار آن سلامت فرد را به خطر می اندازد.

در اتکینز مواد حاوي قندهاي ساده و مركب کامل حذف شده يا شدیدا کاهش پیدا می‌کنند و پروتئين ها و چربي ها جایگزین آن می شوند، به همین علت امكان خوردن غذا به مقدار دلخواه وجود دارد و از طرف ديگر باعث تجمع مواد كتوني در بدن می‌شود. انجام اين رژيم لاغري در پنج مرحله پي در پي برای فرد تجویز می‌شود.

حذف كامل مواد قندي ساده و مركب (كربوهيدرات ها) به هر شكلي از برنامه ي غذايي روزانه بدین معناست که رژیم گیرنده بدون محدوديت می تواند از تخم‌مرغ و انواع گوشت هاي قرمز و سفيد، خامه، كره، روغن نباتي يا حيواني و مايونز تا حد ظرفيت و اشتها مصرف کند وتنها به مقدار بسيار محدودي از سالادي كه حاوي كاهو، خيار، كرفس، تربچه و پياز با سس (حاوي مقدار زيادي روغن) باشد، استفاده مي شود.

در مراحل بعدی این برنامه نامتعادل مصرف بدون محدوديت گوشت ها و روغن ها وهمچنين تخم‌مرغ مجاز بوده و کم‌کم در مرحله به مرحله كربوهيدرات يا قند و چند پره ي گردو و مقدار بسيار محدودی سبزی‌ها به این برنامه اضافه می گردد.

در مرحله ي آخر، ضمن ادامه ي تاكيد بر مصرف بدون محدوديت مواد چربي و پروتئيني مانند انواع گوشت ها، تخم‌مرغ، كره، خامه و سس مايونز، كربوهيدرات دريافتي را تا حد ۲۵ تا ۳۰ گرم افزايش مي دهند. بدين ترتيب امكان مصرف يك برش نان يا چند قاشق برنج در طول روز فراهم مي شود.

خطرات رژیم اتکینز

خطرات و صدمات اتکینز بسیار جدی است، اگر از خطرات آن مطلع نیستید، این مطلب را از دست ندهید.

اتکینز

اگرچه با اجراي دقيق و كامل اتکینز ، امكان كاهش وزن به مقدار ۱۰- ۸ كيلوگرم در كوتاه مدت ميسر مي شود، ولي به علت خطرات فراوان و عوارض جبران ناپذير ناشي از آن، سلامتي رژيم گيرندگان مورد تهديد قرار مي گيرد.

هر چند به علت وضعيت خاص برنامه هاي روزانه در اين رژيم و استفاده ي بدون محدوديت از غذاهاي خوشمزه و پرچرب و عدم احساس گرسنگي، رضايت رژيم گيرندگان جلب مي شود و بسيار راضي مي شوند، ولي امروزه چنين برنامه اي منسوخ و ممنوع شده است؛ زيرا عوارض زيادي براي سلامتي جسم و جان افراد ايجاد مي كند.

به علت دريافت ناكافي مواد كربوهيدراتي و سوخت ناقص چربي هاي فراوان مصرفي، مواد كتوني دربدن انباشته مي شوند. وجود کتون ها از يك طرف به علت تاثير بر مركز اشتها، باعث كاهش اشتها و عدم رغبت به غذا خوردن در رژيم گيرندگان مي شود و از طرف ديگر كليه ها را تحت تاثير قرار داده و دفع اسيد اوريك حاصل از تجزيه ي مواد پروتئيني حاوي پورين را مهار مي كند. بدين ترتيب حجم اسيد اوريك در خون و مايعات بدن افزايش يافته و در افراد مستعد براي ابتلا به بيماري نقرس، باعث ايجاد اين بيماري يا حمله شديد آن مي شود.

مصرف بدون محدوديت انواع روغن ها و چربي هاي حاوي اسيدهاي چرب اشباع شده، سطح تري گليسريدها و كلسترول به ويژه كلسترول بد يا LDL را افزايش داده و سطح كلسترول خوب، يعني HDL را كاهش مي دهد كه خود زمينه ساز و ايجاد كننده ي گرفتگي عروق خوني، فشارخون، بيماري هاي قلبي، كليوي و سكته هاي مغزي است.

عوارض ديگري كه مي توانند در اثر پيروي از اين روش كاهش وزن يا رژيم هاي مشابه ايجاد شوند، عبارتند از: يبوست شديد، هموروئيد، بدبويي نفس، ريزش مو، آزردگي كبد، عصبانيت شديد و عدم تحمل ديگران و دهها عارضه و صدمات ديگر.

در ضمن  افرادي كه به موازات اجراي چنين برنامه ي نامتعادل و نامناسبي، مكمل هاي ويتاميني و املاح دريافت نمي كنند، به گرسنگي هاي پنهان سلولي و تبعات ناشي از تخليه ي كامل ذخيره بدن از اين مواد حياتي و بيماري هاي ناشي از آن دچار خواهند شد.

اتکینز

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: