بابا غنوش پیش غذای لبنانی

بابا غنوش

معرفی وبسایت:

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

بابا غنوش یک پیش غذای خوشمزه! مراحل این رسپی رو با عکس هایی که تو آشپزخونه ام گرفتم براتون گذاشتم. من فریبا رجبی هستم به آشپزخونه من خوش آمدید.

قبل از هر چیز باید بگم که بابا غنوش از دسته رسپی های پیش غذای من هست. این غذا اصالت خاورمیانه ای داره. من هم توضیحاتی درباره بابا غنوش دادم هم طرز تهیه این غذا رو خیلی کامل براتون نوشتم. برای راحت تر خوندن مطالب این پست می تونید از فهرست روبرو روی هر عنوانی که دوست داشتید کلیک کنید و مستقیم برید سر اصل مطلب!

 

معرفی بابا غنوش به عنوان یک پیش غذای بین المللی

بابا غنوش یکی از پیش غذاهای بین المللی هست که بابا قانوش یا بابا گانوش هم تلفظ میشه و اسم دیگر آن متبَل هست. این پیش غذا  در خاورمیانه مشهور است که با بادمجان تهیه میشه و در تهیه اون ابتدا بادمجان رو کباب می کنند، سپس پوست کنده و همراه با ارده، ادویه، روغن زیتون و سیر له می‌کنند. این غذا مزه میرزا قاسمی ما ایرانی ها رو میده. مواد اصلی تشکیل دهنده اش بادمجون کبابی و ارده هستش از اونجایی که بادمجون کبابی واقعا لذیذه و ما ایرانی ها هم زیاد ازش استفاده میکنیم و باب طبعمونه این پیش غذا میتونه با سلیقمون جور باشه.

 

بابا غنوش

 

انواع بابا غنوش

بابا غنوش به دو سبک عربی و غیر عربی درست میشه که تو سبک غیر عربی به جای ارده به غذا کشک اضافه می کنند. من این غذا رو به سبک عربی بهتون آموزش میدم و امیدوارم لذت ببرید.

 

این پیش غذا را چطور سرو می کنند؟

در خاورمیانه بابا غنوش رو با چیپس، نان ترتیلا یا کراکر سرو می کنند. شما می تونید با نون تافتون و لواش نوش جان کنید.

 

بابا غنوش برای رژیم کتو و افراد دیابتی مناسب است؟

خبر خوب برای کسانی که رژیم کتو رو رعایت می کنند و یا دیابت دارند. بابا غنوش به طور طبیعی کربوهیدرات کمی داره به همین دلیل برای افراد دیابتی یا کسانی که طرفدار رژیم کتو هستند بسیار مناسبه و می تونند از این پیش غذای خوشمزه نهایت استفاده رو ببرند. راستی این رو هم بگم که بابا غنوش منبع خوبی از چربی‌های تک غیراشباع و پتاسیم سالم برای قلب است. دیگه چی بهتر از این؟

 

بابا غنوش

 

مواد لازم برای تهیه بابا غنوش

  • ۴ تا ۵ عدد بادمجان متوسط
  • ۳ تا ۴ ق.غ ارده
  • ۲ ق.غ آب لیموی تازه
  • ۲ حبه سیر رست شده
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن زیتون برای تزیین
  • سماق برای تزیین

 

باباغنوش

 

طرز تهیه بابا غنوش

مرحله اول

برای رست کردن سیر یک بوته سیر رو در فر با حرارت ۳۷۵ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتیگراد رست کنید.

مرحله دوم

بادمجون ها رو روی گاز کباب کنید و بعد اون ها رو برای یک ساعت داخل ظرف دربسته بگذارید تا پوست اون ها قابل جدا شدن بشه. پوست بادمجون ها رو بکنید و زیر آب بگیرید تا تکه های سوخته ازش جدا بشه.

 

بابا غنوش

 

مرحله سوم

بادمجون ها رو داخل مخلوط کن بریزید، دو حبه سیر رست شده، ارده و آبلیمو رو بهش اضافه کنید و همزن رو خیلی کوتاه با دور کم روشن کنید (فقط در حدی که مواد مخلوط بشه).

 

بابا غنوش

 

مرحله چهارم

نمک و فلفل رو اندازه کنید و بابا غنوش رو داخل ظرف بریزید و روش رو با کمی روغن زیتون و سماق تزیین کنید. برای توضیحات تکمیلی حتما ویدیو بابا غنوش به همراه هوموس و سالاد تبوله رو ببینید.

 

بابا غنوش

 

طریقه نگهداری

این پیش غذای خوشمزه رو می تونید در ظرف در بسته محکم ۲ الی ۳ روز در یخچال نگهداری کنید. بابا غنوش خیلی خوشمزه است و من و خانواده ام خیلی این پیش غذا رو دوست داریم برای همین کمتر پیش میاد که بیش از دو یا سه روز توی یخچال بمونه. شما می تونید تا یک هفته هم این پیش غذای خوشمزه رو توی یخچال نگهداری کنید. البته یادتون نره که حتما توی ظرف در بسته باشه.

 

نکات تکمیلی طرز تهیه باباغنوش

خرید بادمجان

بیاین از ابتدا شروع کنیم وقتی قراره بادمجون ها رو انتخاب کنید حواستون به چند تا نکته ریز باشه. اول اینکه بادمجون های درشت رو انتخاب نکنید چون اکثرا دونه دارند و باعث تلخی بادمجون میشن. بادمجون های کوچک یا متوسط رو انتخاب کنید. بعد به پوست بادمجون ها دقت کنید که صاف و بدون لک باشند و قسمت سر بادمجون ها هم سبز شفاف باشه و کپک هم نداشته باشه. حالا بادجون ها رو که دستتون می گیرید چک کنید که نسبت به اندازه شون وزن بیشتری داشته باشند یعنی سنگین باشند. وقتی بادمجون ها سنگین باشند یعنی تازه ترند.

در ضمن بهتره همون روزی که بادمجون رو می خرید اون ها بپزید. توصیه می کنم حتی اگه وقت ندارید همون روز باباغنوش رو درست کنید، بادمجون ها رو کباب کنید و بعد در یخچال بگذارید.

کباب کردن بادمجان یا پختن آن ها

من همیشه برای بابا غنوش بادمجون ها رو روی گاز کباب می کنم. عطر و طعمی که بادمجون های کبابی روی گاز داره با هیچ روش دیگه ای قابل مقایسه نیست. لبنانی ها هم این پیش غذای اصیلشون رو با بادمجون های کبابی روی گاز درست می کنند. اما پیش میاد که خیلی ها امکانش رو ندارند و دوست دارند که توی فر بادمجون ها رو کباب کنند. میتونید توی فر کباب کنید اما بعد از کباب شدن بادمجون ها کمی آب می ندازند، اون ها رو توی آبکش بگذارید تا آبشون کاملا گرفته بشه.

من دیدم کسانی رو که بابا غنوش رو با بادمجون هایی که آب پز کرده بودند پختند و بعد در یک تابه با حرارت متوسط تفت دادند. در کل می تونید بادمجون ها رو به روش مناسب خودتون بپزید. من همیشه بادمجون ها رو روی گاز کباب کردم. برای اینکار حواستون باشه پنجره ها رو باز بگذارید.

شل بودن باباغنوش 

وقتی همه مواد رو با هم قاطی کردید اما احساس کردید ترکیب باباغنوش شل شده تنها راه حلش اینه که بهش بادمجون اضافه کنید. بیشتر وقت ها بادمجون اضافه نداریم و همون ابتدا همه بادمجون ها رو به ترکیب اضافه کردیم. برای همین بهتره مواد رو کم کم و به نسبت مشخص اضافه کنید.

 

سوال های متداول درباره باباغنوش

بابا غنوش یا هوموس کدام سالم تر است؟

باید بگم هر دوی این پیش غذاهای خوشمزه لبنانی سالم هستند. هوموس و بابا غنوش هر دو دارای فیبر بالا، کالری کم و سرشار از امگا ۳ هستند. و اینکه هر دو طیف وسیعی از مواد معدنی سالم رو ارائه می دهند: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی.

اما اگر می خواهید بدونید که هر کدوم نسبت به هم چه مزیت هایی دارند می تونم بهتون بگم که:

تفاوت ها

  • بابا غنوش کالری کمتری نسبت به هوموس داره چون باباغنوش با بادمجون تهیه میشه اما هوموس با نخود که مسلما می دونید بادمجون کم کالری تر از نخود هست.
  • چون باباغنوش با بادمجون کبابی درست میشه ویتامین بیشتری نسبت به هوموس داره

بابا غنوش رو گرم سرو می کنند یا سرد؟

بابا غنوش رو بهتره سرد سرو کنید. چون اساسا یک دیپ یا پیش غذاست ولی خیلی ها این پیش غذای خوشمزه رو گرم هم سرو می کنند. هر طور که میل داشته باشید می تونید بابا غنوش رو سرو کنید. توصیه می کنم بعد از تهیه اجازه بدید حدودا یک ساعت در یخچال بمونه و بعد سرو کنید.

 

غذاهای دیگه لبنانی که من براتون در آشپزخونه ام تهیه کردم:

پیش غذاهای لبنانی

هوموس

مناقیش

غذاهای اصلی لبنانی

شاورما

سالادهای لبنانی

سالاد فتوش

سالاد تبوله

دسرهای لبنانی

کنافه

شیرینی معمول

فقط کافیه روی هر کدوم کلیک کنید و طرز تهیه اون ها رو ببیند و به راحتی درستشون کنید. کافیه غذاهای لبنانی رو یکبار امتحان کنید تا عاشقشون بشید. من رو در اینستاگرام و یوتیوب دنبال کنید تا ویدیوی غذاهای بین المللی که توی آشپزخونه ام درست می کنم ببینید.

به این مطلب امتیاز دهید

5/5 – (1 امتیاز)
مواد لازم برای تهیه بابا غنوش پیش غذای لبنانی
ارزش غذایی
سرو برای تعداد
کالری
کربوهیدرات
پروتئین
چربی
فیبر
2 – 4 نفر
95 کالری
9 گرم
3 گرم
5 گرم
5 گرم

مواد لازم برای تهیه بابا غنوش

  • 4 تا 5 عدد بادمجان متوسط
  • 3 تا 4 ق.غ ارده
  • 2 ق.غ آب لیموی تازه
  • 2 حبه سیر رست شده
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن زیتون برای تزیین
  • سماق برای تزیین

طرز تهیه بابا غنوش

مرحله اول

برای رست کردن سیر یک بوته سیر رو در فر با حرارت 375 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد رست کنید.

مرحله دوم

بادمجون ها رو روی گاز کباب کنید و بعد اون ها رو برای یک ساعت داخل ظرف دربسته بگذارید تا پوست اون ها قابل جدا شدن بشه. پوست بادمجون ها رو بکنید و زیر آب بگیرید تا تکه های سوخته ازش جدا بشه.

مرحله سوم

بادمجون ها رو داخل مخلوط کن بریزید، دو حبه سیر رست شده، ارده و آبلیمو رو بهش اضافه کنید و همزن رو خیلی کوتاه با دور کم روشن کنید (فقط در حدی که مواد مخلوط بشه).

مرحله چهارم

نمک و فلفل رو اندازه کنید و بابا غنوش رو داخل ظرف بریزید و روش رو با کمی روغن زیتون و سماق تزیین کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید

فهرست محتوا:

5/5 – (1 امتیاز)