پروتئین بیش از حد، زمینه ای برای پوکی استخوان!

پروتئین

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

پروتئین می تواند علاوه بر مفید بودن، مضر نیز باشد. همه چیز بستگی به استفاده ی درست یا نادرست ما دارد. اگر شما از پوکی استخوان رنج می برید یا در معرض آن هستید این مقاله را از دست ندهید.

مصرف بیش از حد پروتئین

محققان اخیرا پی بردند مصرف بیش‌ازحد پروتئين باعث پوكي استخوان می‌شود، با من همراه باشید تا در مورد این مساله اطلاعات بیشتری پیدا کنیم.این فرآیند به این صورت است که مصرف زیاد پروتئين منجر به دفع کلسیم و درنتیجه كمبود كلسيم و پوكي استخوان می‌شود.

وقتي شما بيشتر از نياز بدنتان، پروتئين حيواني مصرف می‌کنید، بدنتان قادر به ذخیره‌ی پروتئين اضافي نيست و نمی‌تواند فوراً آن را مصرف كند درنتیجه كبد واحدهاي پروتئینی ساخته‌شده به ‌نام اسید آمینه را به تركيبات ديگري به‌نام اسيدهاي آلي تبديل می‌کند.

جالب است بدانید اين اسيدهاي آلي می‌توانند صرف توليد انرژي  شوند يا به چربي تبدیل‌شده و محيط جريان خون را اسيدي كنند. کلیه‌ها براي خنثي كردن اين حالت اسيدي، مقادير زيادي كلسيم را از استخوان‌ها برداشته و از طريق ادرار دفع می‌کنند.

باید دقت کنیم که بيشترين غذاهایی که باعث اسیدی شدن خون می‌شوند شامل؛ پنير، زرده تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شير و ساير منابع غني از پروتئين مثل گوشت‌ها هستند.خیلی مراقب باشید که در رژیم‌های لاغری نامتعادل مثل اتکینز که تاکید بر مصرف پروتئين دارند، فرد به میزان زیادی، کلسیم ذخیره در استخوان‌ها را از دست می‌دهد که صدمات آن در سنین بالاتر غیرقابل‌جبران است.

چه روشی رو پیش بگیریم تا دچار پوکی استخوان نشویم؟

برای داشتن استخون‌هایی محکم و جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالا نه‌تنها افراد باید ۲ الی ۳ واحد لبنیات بدون چربی برای تامین میزان کلسیم موردنیاز بدنشان استفاده کنند بلکه باید از مصرف  بیش‌ازحد گروه گوشت خودداری کنند تا کلسیم از دست ندهند.

افراد به‌طور متوسط ۷۵ – ۶۰ گرم در روز (۱ گرم به ازاي ۱ کیلوگرم وزن بدن) پروتئين نياز دارند که بهتر است مصرف گوشت به ۲-۳ بار در هفته کاهش یابد و از منابع گیاهی برای تامین این میزان پروتئین کمک بگیریم. به‌طور مثال، مخلوط غلات با حبوبات مثل آش رشته منبع بسیار کاملی برای تامین پروتئین است. از نمونه‌های دیگر می‌توان عدس‌پلو بدون گوشت، لوبیاپلو بدون گوشت و سویا را نام برد.

پروتئین
پروتئین

منبع: کتاب تغذیه جهانی کراس و ژورنال تغذیه

 

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: