بهداشت مواد غذایی و نکات مربوط به آن

بهداشت مواد غذایی

معرفی وبسایت :

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

بهداشت مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی در داشتن یک برنامه غذایی و سبک زندگی سالم بر خوردار است. اگر ما بهترین غذاها را هم بتوانیم تهیه کنیم اما بهداشت مواد غذایی را رعایت نکنیم، به راحتی میتوانیم سلامت خود و افراد خانواده را به خطر بیندازیم. در زیر برایتان نکاتی را در زمینه  بهداشت مواد غذایی یاد آور می شوم.

بهداشت مواد غذایی را چطور رعایت کنیم؟

  • براي پيشگيري از مسموميت هاي غذايي لازم است که قبل از تماس با غذا دستها را آب گرم و صابون بشوييد .
  • بعد از خروج از توالت ، تماس با سطل زباله و يا حيوانات خانگي دستها را کاملاً بشوييد .
  • زخمها و بريدگيها را بپوشانيد . دستها را با حوله جداگانه اي خشک کنيد و از دستمال آشپزخانه براي اين کار استفاده نکنيد.
  • هر چند وقت يکبار ،‌ دستمالها ، پارچه هاي آشپزخانه و ابرظرفشويي را سفيد ، ضدعفوني و يا تعويض کنيد . سطوح کار ( روي ميز ،‌ تخته آشپزخانه و ساير سطوح تماس با مواد غذايي ) را در آشپزخانه به طور مرتب ضد عفوني کنيد ؛ بويژه پس از آماده سازي مرغ و گوشت خام .
  • قبل از بازکردن قوطي کنسرو ‌، در آن را پاک کنيد . ظروف ، سطوح کار ، قاشق ، کارد و چنگال را با آب داغ و مواد پاک کننده بشوييد . آبکشي کنيد و در صورت امکان بگذاريد تا کاملاً خشک شوند .
  • از تماس حيوانات خانگي با غذا ، ظروف و سطوح کار جلوگيري کنيد . مواد غذايي بدون بسته بندي و يا از بسته بيرون ريخته شده ، مگس ، موش ، مورچه و سوسک را که ناقل باکتريها هستند ، به خود جذب مي کنند . پس اين غذاها را به سرعت جمع آوري و محل مورد نظر را تميز کنيد . از چاقو و تخته اي که براي بريدن گوشت خام استفاده مي کنيد ، براي سبزيهاي تازه و غذاهاي پخته استفاده نکنيد و آنها را پس از هر بار استفاده بشوييد . بهتر است تخته جداگانه اي براي گوشت و مرغ خام داشته باشید.

  • با قاشق آشپزی غذا را نچشید. اگر سرما خورده یا ویروس داشته باشید، این کار باعث انتقال بیماری به افراد دیگر نیز خواهد شد.
بهداشت مواد غذایی

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا: