کیک هویج با گردو و دارچین

کیک هویج و گردو

معرفی وبسایت:

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

کیک هویج با گردو و دارچین یک دسر خوشمزه است. مراحل این رسپی رو با عکس هایی که تو آشپزخونه ام گرفتم براتون گذاشتم. من فریبا رجبی هستم به آشپزخونه من خوش آمدید.

 

 

قبل از هر چیز باید بگم که کیک هویج با گردو و دارچین از دسته رسپی های دسر من هست. این دسر اصالت اروپایی داره. من هم توضیحاتی درباره کیک هویج دادم هم طرز تهیه این کیک هویج با گردو و دارچین رو خیلی کامل براتون نوشتم. برای راحت تر خوندن مطالب این پست می تونید از فهرست روبرو روی هر عنوانی که دوست داشتید کلیک کنید و مستقیم برید سر اصل مطلب!

 

 

معرفی کیک هویج

کیک هویج یکی از دسر های خوشمزه و پر طرفداره که دستورالعمل‌های پخت متنوعی داره. در اینجا یکی از اون‌ها رو براتون توضیح میدم. دقت کنید که اگر کیک هویج با گردو و دارچین طبق دستورالعمل پخته نشه، به خاطر اینکه هویج داره، شاید کیک، چسبناک و خمیری بشه و به اندازه کافی پف نکنه. استفاده از شکر قهوه‌ای، هویج و دارچین در این رسپی باعث میشه افراد مبتلا به دیابت و کسانی که نگران اضافه وزن هستند با خیال راحت این کیک رو نوش جان کنند.

 

کیک هویج با گردو و دارچین چه طعمی دارد؟

همونطوری که اسم کیک نشون میده توی این کیک هویج استفاده میشه، اما مطمئن باشید طعم هویج خام نمیده! بافت لطیفی داره که در کنار شکر قهوه‌ای، گردو و گرمای دارچین طعم فوق‌العاده‌ای رو تجربه می‌کنید.

 

کیک هویج اصالتاً متعلق به چه کشوری است؟

در زمان جنگ جهانی دوم که شکر، گران و دست‌نیافتنی بود،  زنان خانه‌ دار انگلستان به دنبال شیرین ‌کننده‌ های طبیعی مثل هویج بودند تا به جای شکر در پخت کیک استفاده کنند. در سال ۱۹۴۳، وزارت غذای انگلیس دستورالعمل پخت این کیک رو منتشر کرد.

 

کیک هویج

 

مواد لازم برای کیک هویج با گردو و دارچین

  • دویست گرم آرد شیرینی پزی
  • صد و بیست گرم شکر قهوه ای
  • چهار عدد تخم مرغ (حرارت دمای اتاق)
  • نصف ق.چ جوش شیرین
  • یک و نیم ق.چ بیکینگ پودر
  • یک ق.چ دارچین
  • یک چهارم ق.چ نمک
  • صد و بیست گرم گردو خرد شده
  • هفتاد و پنج گرم کشمش ریز
  • صد و پنجاه گرم هویج سفت ریز رنده شده

مواد لازم برای تهیه خامه کیک

  • سیصد و پنجاه گرم پودر شکر
  • هفتاد و پنج گرم کره نرم شده
  • صد و پنجاه گرم پنیر خامه ای، نرم شده
  • یک ق.غ عسل

 

طرز تهیه کیک هویج با گردو و دارچین

مرحله اول

اول فر رو با حرارت ۳۵۰ درجه گرم می کنیم. ظرف مخصوص کیک رو با کره چرب می کنیم و کمی آرد داخل اون می پاشیم. ظرف رو تکون میدیم تا اضافه آرد بریزه (در ضمن شما می تونید کاغذ روغنی رو به اندازه کف ظرف ببرید و کف ظرف بیاندازید). در یک ظرف دیگه کشمش، گردو، و هویج را با هم مخلوط ‌می کنیم.

مرحله دوم

آرد رو دو بار الک می کنیم و با جوش شیرین و بیکینگ پودر مخلوط ‌می کنیم؛ در یک کاسه بزرگ کره و شکر رو با هم زن برقی هم می زنیم تا کم رنگ و پفکی بشه. تخم مرغ ها رو هم یکی یکی اضافه می کنیم. اول یکی رو می ریزیم و به هم می زنیم و بعدی رو اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد رو در دو قسمت به مواد اضافه می کنیم. نیمه اول رو با کفگیر شیرینی پزی به صورت دورانی مخلوط‌ می کنیم و بعد نیمه دیگر رو اضافه می کنیم. در آخر هم مخلوط‌ هویج رو به مواد اضافه می کنیم. مواظب باشید که در این مرحله مواد رو بیش از حد هم نزنید. فقط مواد رو به آرومی با حرکت دورانی کفگیر با هم مخلوط کنید؛ حد اکثر ۱ تا ۲ دقیقه به آرامی این کار رو انجام بدید.

مرحله چهارم

حالا مواد کیک رو داخل ظرف کیک می ریزیم و داخل فر می گذاریم. بعد از ۴۵ دقیقه یک چنگال داخل کیک فرو می کنیم. اگر تمیز بیرون اومد، کیک آماده است در غیر این صورت برای مدت ۱۰  دقیقه دیگر اون رو می پزیم. بعد اون رو از فر بیرون میاریم و یک دستمال تمیز روی اون می اندازیم و برای ۱۵ دقیقه اجازه می دیم خنک بشه.

مرحله پنجم

حالا با کمک یک چاقوی باریک دور تا دور کیک رو از ظرف جدا می کنیم. بعد اون رو بر میگردونیم و کیک رو روی توری فلزی خنک می کنیم که هوا از پایین کیک هم در جریان باشه. در این فاصله خامه کیک رو آماده می کنیم.

 

طرز تهیه خامه کیک

مرحله اول

پودر شکر رو دو بار الک می کنیم و در یک کاسه دیگر کره رو با همزن هم می زنیم تا سفید بشه. بعد پنیر خامه ای رو اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم تا مخلوط بشه.

مرحله دوم

یک سوم پودر شکر رو می ریزیم و با سرعت آرومی با همزن هم می زنیم، بعد مابقی پودر شکر و عسل رو اضافه می کنیم و با سرعت متوسط‌ به مدت ۲ دقیقه هم می زنیم. بعد اون رو داخل یخچال می گذاریم تا خنک بشه.

مرحله سوم

وقتی که کیک کاملا سرد شد، اون رو به صورت افقی از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم و یک سوم خامه سرد شده رو روی هر دو سطح میمالیم و دوباره اون رو روی هم می گذاریم. در آخر روی کیک رو با ما بقی خامه می پوشونیم.

 

کیک هویج

 

نکات تکمیلی

  • بعد از ۴۵ دقیقه از زمان پخت کیک، یک خلال دندان یا چنگال داخل کیک فرو کنید، اگر تمیز بیرون اومد کیک آماده است، اما اگر مواد کیک به خلال دندون چسبیده بود، زمان بیشتری برای پخت کیک لازم است. حداکثر ۱۰ دقیقه.
  • کشکش در این کیک سلیقه ای است.
  • مقدار کشمش و گردو رو به سلیقه خودتان کمتر یا بیشتر کنید.
  • وانیل به همراه دارچین طعم خوبی به کیک میده.
  • بهتره قالب کیک کمی بزرگ  باشه تا مغز کیک بهتر پخته بشه و کیک بیشتر پف کنه.

 

ارزش غذایی کیک هویج با گردو و دارچین

شکر قهوه ‌ای

شکر قهوه‌ای به رنگ قهوه‌ای یا سرخ است که از نیشکر یا چغندر قند تهیه میشه. چون به صورت کامل پالایش نمیشه هنوز شیره قند در این نوع شکر وجود داره که باعث میشه رنگ شکر قهوه‌ای باشه. این نوع شکر مواد مغذی بیشتری از شکر سفید داره. در طب سنتی طبع شکر قهوه‌ای گرم است. افراد دیابتی نباید در مصرف شکر قهوه ای زیاده‌روی کنند.

 دارچین

دارچین ادویه ‌ای خوشبو و خوش‌طعم است که خاصیت درمانی زیادی داره، آنتی‌اکسیدان‌های قوی مثل پلی‌فنیل در دارچین حتی از سیر و پونه کوهی هم بیشتر است. بهتره که در رژیم غذایی بیماران قلبی و دیابتی مصرف بشه، چون قندخون و چربی خون رو پایین میاره. بنابراین وجود دارچین در کیک هویج علاوه بر طعم بی نظیری که ایجاد می کنه بسیار مفیده.

هویج یک شیرین ‌کننده طبیعی

هویج بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان بالایی داره و به صورت خام و پخته مصرف میشه، کالری هویج کمه و برای کنترل قند خون و پاکسازی بدن موثره. کلسیم هویج خیلی زیاده و افراد حساس به قند شیر، میتونن برای تأمین کلیسم بدنشون از هویج استفاده کنند. فشار خون رو کم می‌کنه و کالری و چربی کمی داره. بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل میشه که برای سلامت پوست و چشم مفیده.

خواص گردو

گردو منبع عالی پروتئین، انواع ویتامین، فیبر، آنتی‌اکسیدان، امگا۳ و مواد معدنی است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب، استخوان‌ها، بالا بردن کیفیت خواب و سلامت جنسی مصرف روزانه گردو توصیه میشه. از این رو حتما در کیک هویج گردو بریزید و از مزه استثنایی که به کیک میده بیشترین بهره رو ببرید.

خواص کیک هویج با گردو و دارچین

ارزش غذایی هویج، گردو و دارچین در کنار هم این کیک خوشمزه و متفاوت رو بسیار مغذی کرده. پروتئین این کیک بسیار قابل توجه است. با استفاده از شکر قهوه ای در این رسپی هم تا بیشترین حد ممکن کیک هویج رو سالم تر می کنید.

 

کیک هویج

 

سؤالات متداول

کیک هویج با گردو و دارچین مناسب چه کسانی است؟

قطعا می دونید که هویج یکی از مهم ترین میوه ها برای تقویت بینایی است، پس هر دسر و غذایی که با اون درست بشه علاوه بر افزایش ویتامین های بدن، باعث تقویت بینایی چشم ما میشه. یکی از راه های مفید برای اینکه مقدار زیادی هویج بخورید، خوردن کیک هویج خوشمزه است. از طرفی کسانی که به دلیل دیابت و کاهش وزن نمی تونند زیاد از شیرینی و کیک استفاده کنند. این کیک هویج برای اون ها انتخاب بسیار مناسبی است.

چرا گردوها در کیک هویج تیره می‌شوند؟

مغزها و دانه‌ها در تماس با بکینگ پودر یا جوش‌شیرین تغییر رنگ میدن و تیره‌تر میشن.

چرا کیک من خشک می‌شود؟

به نسبت آرد و کره دقت کنید، اگر آرد بیشتر از کره باشه، کیک خشک میشه.

برای داشتن یک کیک سالم و مناسب برای کاهش وزن چه باید کرد؟

حتما از شکر قهوه‌ ای استفاده کنید. هویج برای افراد دیابتی هم مناسبه.

 

طریقه نگهداری کیک هویج با گردو و دارچین

آیا این کیک باید در یخچال نگهداری شود؟

اگر هوای آشپزخانه گرم باشه، بهتر است کیک در یخچال نگهداری بشه. اما کیکی که خامه‌ای نباشه یا با میوه تازه تزئین نشده باشه، در ظرف مناسب همراه با درپوش تا سه روز در دمای اتاق قابل نگهداریه.

آیا این کیک را می توان فریز کرد؟

بله، تقریباً هر کیکی بعد از اینکه به طور کامل سرد شد رو می‌ تونید فریز کنید. به صورتی که کیک رو لایه لایه ببرید و در فویل بپیچید و داخل فریزر بگذارید. تا ۳ ماه این کیک داخل فریزر قابل نگهداریه.

چطور کیک هویج  با گردو و دارچین را یخ زدایی کنیم؟

وقتی کیک هویج رو از فریزر درآوردید و فویل های دورش رو باز کردید. به مدت ۳ الی ۴ ساعت در دمای اتاق اجازه بدید کم کم یخش باز بشه. حتما روی توری فلزی کیک رو بگذارید تا آب زیرش جمع نشه و مزه کیک رو تغییر نده.

 

کیک هویج با گردو و دارچین در آشپزخانه فریبا رجبی

این هم از کیک هویج با گردو و دارچین که تمام نکات و جزییاتش رو براتون گفتم. نوش جان کنید و نظرتون رو برام کامنت کنید. لیست کیک های دیگه ای که براتون طرز تهیه اش رو نوشتم همین جاست. تازه اگه طرفدار نوشیدنی های خانگی هستید و دوست دارید کیک ها رو همراه با نوشیدنی خانگی بخورید علاوه بر لیست کیک ها، لیست نوشیدنی ها رو هم براتون گذاشتم. روی هر کدومشون که کلیک کنید میتونید طرز تهیه اش رو بخونید. تقدیم به شما دوستان عزیزم:

کیک های خانگی من

کیک هویج با کرم پنیر

کیک موز و گردو

کاپ کیک توت فرنگی

نوشیدنی های خانگی من 

دمنوش انار خانگی

نوشیدنی انار و پرتقال

شربت آناناس خانگی و نعنا

نوشابه زنجبیلی خانگی گازدار

نوشابه آلبالو خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

3.4/5 – (5 امتیاز)
مواد لازم برای تهیه کیک هویج با گردو و دارچین
ارزش غذایی
سرو برای تعداد
کالری
کربوهیدرات
پروتئین
چربی
فیبر
6 – 8 نفر
4871 کالری
731 گرم
74 گرم
200 گرم
25 گرم

مواد لازم برای کیک هویج با گردو و دارچین

  • دویست گرم آرد شیرینی پزی
  • صد و بیست گرم شکر قهوه ای
  • چهار عدد تخم مرغ (حرارت دمای اتاق)
  • نصف ق.چ جوش شیرین
  • یک و نیم ق.چ بیکینگ پودر
  • یک ق.چ دارچین
  • یک چهارم ق.چ نمک
  • صد و بیست گرم گردو خرد شده
  • هفتاد و پنج گرم کشمش ریز
  • صد و پنجاه گرم هویج سفت ریز رنده شده

مواد لازم برای تهیه خامه کیک

  • سیصد و پنجاه گرم پودر شکر
  • هفتاد و پنج گرم کره نرم شده
  • صد و پنجاه گرم پنیر خامه ای، نرم شده
  • یک ق.غ عسل

 

طرز تهیه کیک هویج با گردو و دارچین

مرحله اول

اول فر رو با حرارت 350 درجه گرم می کنیم. ظرف مخصوص کیک رو با کره چرب می کنیم و کمی آرد داخل اون می پاشیم. ظرف رو تکون میدیم تا اضافه آرد بریزه (در ضمن شما می تونید کاغذ روغنی رو به اندازه کف ظرف ببرید و کف ظرف بیاندازید). در یک ظرف دیگه کشمش، گردو، و هویج را با هم مخلوط ‌می کنیم.

مرحله دوم

آرد رو دو بار الک می کنیم و با جوش شیرین و بیکینگ پودر مخلوط ‌می کنیم؛ در یک کاسه بزرگ کره و شکر رو با هم زن برقی هم می زنیم تا کم رنگ و پفکی بشه. تخم مرغ ها رو هم یکی یکی اضافه می کنیم. اول یکی رو می ریزیم و به هم می زنیم و بعدی رو اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد رو در دو قسمت به مواد اضافه می کنیم. نیمه اول رو با کفگیر شیرینی پزی به صورت دورانی مخلوط‌ می کنیم و بعد نیمه دیگر رو اضافه می کنیم. در آخر هم مخلوط‌ هویج رو به مواد اضافه می کنیم. مواظب باشید که در این مرحله مواد رو بیش از حد هم نزنید. فقط مواد رو به آرومی با حرکت دورانی کفگیر با هم مخلوط کنید؛ حد اکثر 1 تا 2 دقیقه به آرامی این کار رو انجام بدید.

مرحله چهارم

حالا مواد کیک رو داخل ظرف کیک می ریزیم و داخل فر می گذاریم. بعد از 45 دقیقه یک چنگال داخل کیک فرو می کنیم. اگر تمیز بیرون اومد، کیک آماده است در غیر این صورت برای مدت 10  دقیقه دیگر اون رو می پزیم. بعد اون رو از فر بیرون میاریم و یک دستمال تمیز روی اون می اندازیم و برای 15 دقیقه اجازه می دیم خنک بشه.

مرحله پنجم

حالا با کمک یک چاقوی باریک دور تا دور کیک رو از ظرف جدا می کنیم. بعد اون رو بر میگردونیم و کیک رو روی توری فلزی خنک می کنیم که هوا از پایین کیک هم در جریان باشه. در این فاصله خامه کیک رو آماده می کنیم.

 

طرز تهیه خامه کیک

مرحله اول

پودر شکر رو دو بار الک می کنیم و در یک کاسه دیگر کره رو با همزن هم می زنیم تا سفید بشه. بعد پنیر خامه ای رو اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم تا مخلوط بشه.

مرحله دوم

یک سوم پودر شکر رو می ریزیم و با سرعت آرومی با همزن هم می زنیم، بعد مابقی پودر شکر و عسل رو اضافه می کنیم و با سرعت متوسط‌ به مدت 2 دقیقه هم می زنیم. بعد اون رو داخل یخچال می گذاریم تا خنک بشه.

مرحله سوم

وقتی که کیک کاملا سرد شد، اون رو به صورت افقی از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم و یک سوم خامه سرد شده رو روی هر دو سطح میمالیم و دوباره اون رو روی هم می گذاریم. در آخر روی کیک رو با ما بقی خامه می پوشونیم.

 

نکات تکمیلی

  • بعد از 45 دقیقه از زمان پخت کیک، یک خلال دندان یا چنگال داخل کیک فرو کنید، اگر تمیز بیرون اومد کیک آماده است، اما اگر مواد کیک به خلال دندون چسبیده بود، زمان بیشتری برای پخت کیک لازم است. حداکثر 10 دقیقه.
  • کشکش در این کیک سلیقه ای است.
  • مقدار کشمش و گردو رو به سلیقه خودتان کمتر یا بیشتر کنید.
  • وانیل به همراه دارچین طعم خوبی به کیک میده.
  • بهتره قالب کیک کمی بزرگ  باشه تا مغز کیک بهتر پخته بشه و کیک بیشتر پف کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید

فهرست محتوا:

3.4/5 – (5 امتیاز)