دستور پخت نان سفید ساده

معرفی وبسایت:

سلام دوستان خوشحالم که برای جواب سوالتون وبسایت آشپزی و سبک زندگی من رو انتخاب کردید. من اینجام تا رسپی های خوشمزه ای که توی دنیا بسیار محبوب هستن رو بهتون آموزش بدم تا شما هم بتونید لحظه های خوشمزه ای رو که من در کنار خونواده ام تجربه می کنم بچشید و لذت ببرید.

فهرست محتوا:

من همیشه سعی می‌کنم با مرور خاطرات شیرین، خوشی‌هایی که داشتم رو فراموش نکنم. یادم میاد ایران که بودم بیشتر روزا نون می‌پختم و می‌بردم واسه خواهرم.🍞وقتی نون‌های خونگی رو بهش می‌دادم کلی ذوق می‌کرد و می‌برد دفتر کارش و به قول خودش تا شب ریز ریز می‌خورد. اون یکی خواهرم هم می‌برد سرکار و یکی یه تیکه به همکارهاش می‌داد و کلی واسه خودش پز می‌داد که این نون‌ها رو خواهرم درست کرده، اون بیچاره‌ها هم مجبور بودن پزهاشو بخرن! بهش میگفتن به خواهرت بگو به ما یاد بده که چه جوری باید از این نون‌‌ها درست کنیم.

خلاصه کلی باهم دیگه دل‌خوش بودیم. دلم گرم بود که خواهرام پیشم هستن و هر روز باهم یه برنامه‌ای میزاشتیم تا باهم یه قهوه یا چای بخوریم.♥خیلی وقت‌ها هم کافی‌شاپ خونه ما بود.

 چون هم کافی اسپرسو درست می‌کردم☕ و هم شیر کف دار شده که باهاش بهترین کاپوچینو دنیا رو درست می‌کردیم! بعدشم می‌نشستیم به بحث و گفتگو… خلاصه راجع به همه چی و همه‌جا و برنامه هامون باهم دیگه حرف می‌زدیم.

 كیامهر هم اون وسط‌ها واسه خودش شیطونی می‌کرد و هر پنج دقیقه یه بار جیغ یکی رو درمی‌آورد. 😂

روزهای خوب توی تهرون رو با هیچ‌چیز خوب دیگه توی دنیا نمیتونم عوض کنم. حالا در ونکوور هستم. درسته که از خواهرام دورم اما دلامون به هم از همیشه نزدیک تره.

و در آخر اینکه هیچ لذتی بالاتر از این نیست که نون موردعلاقه خونه ما رو شما عزیزان هم یاد بگیرین و بدونین چه جوری درست میشه.

 در آخر بهتون پیشنهاد می‌کنم که حتما این نان جذاب و خوشمزه رو درست کنید و وقتی عکس رو در پیج اینستاگرامتون گذاشتید، پیج اینستاگرام من رو هم حتما تگ کنین و هشتگ #kiafardaily  رو توی کپشنتون بنویسید تا بتونم هنرهای شما رو ببینم و کیف کنم.

 فراموش نکنید که این پست رو برای دوستانتون هم بفرستید تا اون‌ها هم مثل شما این نان رو درست کنن و لذت ببرن.

 من خیلی خوشحال میشم اگر سوالات و نظراتتون رو پایین همین بلاگ برام بنویسید و بهم بگید چطور می‌تونم در آینده براتون بهتر مفید باشم.

راستی می‌تونین ویدیو نان سفید رو از یوتیوب دانلود کنین و مراحل پخت اون رو ببینین، یادتون نره برای دوستانتون هم بفرستید.

مواد لازم

• يك ليوان شير نيمه گرم

• يك ونيم قاشق چای‌خوری مایه‌خمیر خشك مخصوص نان

• چهل‌وپنج گرم كره آب‌شده

• سه قاشق غذاخوري شكر

• يك قاشق چای‌خوری نمك

• شش‌صد گرم آرد سفید دو صفر

مقداری هم اضافه در صورت لزوم که اگر خمیر کمی چسبناک بود، برای فرم دادن به خمیر استفاده شود.

یه نکته‌ای رو در مورد آرد بهتون بگم

حتی‌الامکان آرد دو صفر مخصوص نان رو از قنادي‌ها تهيه كنين. آرد سفيد نانوايي‌ها براي پخت اين نون مناسب نيست. تهراني‌هاي عزيز اين آرد رو ميتونين از نان سحر خريداري كنين. اگر هم در شهرستان هستين و آرد رو به‌طور مستقيم از آسياب باکیفیت گندم بالا تهيه می‌کنید كه خيلي هم بهتر هست.

دستور پخت نان سفید ساده:

ابتدا خمیرمایه رو با آب و شير مخلوط می‌کنیم و اجازه ميديم كه چنددقیقه‌ای عمل بياد و كف كنه.

بعد كره و مابقى مواد رو به‌جز آرد اضافه می‌کنیم و به كاسه همزن برقى منتقل می‌کنیم. اول هم زن رو با دور آرام شروع می‌کنیم و کم‌کم آرد رو اضافه می‌کنیم. حدود پنجاه گرم آرد اضافی رو اگر خمير هنوز چسبنده بود اضافه می‌کنیم. وقتی‌که خمير خودش رو جمع كرد و ديگه به ديواره هم زن نچسبید، درجه رو کمی زياد می‌کنیم و براى ٥ تا ۱۰ دقيقه با سرعت متوسط خمير رو ورز ميديم. بعد اون رو  به شكل يك توپ درمی‌آوریم و در يك كاسه كه كف اون رو كمى چرب كرديم قرار ميديم و روش رو می‌پوشانیم تا پف كند و اندازه آن دو تا سه برابر اندازه اصلى بشه. بعد با مشت خمير رو به سمت پايين هل ميديم و به شكل يك مستطيل روي ميز پهن می‌کنیم. بعد آن را از وسط نصف می‌کنیم.

مرحله دوم: بعد هر خمير رو جداگانه به روي خودش تا می‌کنیم و به شكل يك استوانه درمیاوریم؛ و درزهاى آن را با كف دستمان فشار می‌دهیم تا كاملا بسته شوند. خميرهاي تاشده را باکمی آرد آغشته می‌کنیم و در قالبى كه از قبل چرب كرديم و آرد پاشيديم قرار ميديم. در آخر روى آن را با پلاستيك می‌پوشانیم.

 نكته: فضا براى پف كردن بگذاريد و كيسه رو به خمير نچسبونيد. در اين میان كه منتظر پف كردن خمير هستيم، يك زرده تخم‌مرغ رو با يك قاشق غذاخورى آب مخلوط‌کنیم و می‌زنیم. وقتی‌که خمير به‌اندازه سى درصد از اندازه خودش بزرگ‌تر شد، مايع تخم‌مرغ رو با برس رو خمير می‌مالیم. اين كار باعث ميشه كه سطح نان طلايي و براق بشه. اگر مايل بوديد دانه كنجد هم ميتونين روى رومال بپاشيد. وقتی‌که خمير به‌اندازه نصف خودش پف كرد و كمي بالا اومد، نان‌ها رو در فر با حرارت ٣٧٥ فارنهايت به مدت ٥٠ دقيقه می‌پزیم؛ و بعد اون‌ها رو بلافاصله از قالب در مياريم و روي توری فلزى قرار ميديم تا كاملا خنك بشن. نان‌ها رو ميشه بعد از دو ساعت بريد و نوش جان كرد.

اگر هم همزن برقى در منزل نداريد بايد با دست به مدت  ۵ تا ۱۰ دقيقه خمير رو ورز بدين تا كاملا حالت کش‌دار و یکدست پيدا كنه و به دست هم نچسبه. براى ورز دادن خمير از پاشنه كف دست استفاده كنيد و به‌صورت دورانى در زیر دست با فشار كف دست به سمت جلو و پايين ماساژ بدين. اين كار بسيار راحته و فقط نبايد اميدتون رو از دست بدين. اول با نصف مواد شروع كنيد كه اگر خميرتون خراب شد، نصف مواد از بين بره و این‌که وقتى خمير کوچک‌تر هست، ورز دادنش هم راحت تره. نكته حياتى ديگه اين هست كه اگر قادر به ورز دادن خمير براى ۱۰ دقيقه نيستيد، خمير رو در ظرفى بگذاريد و اون رو شب تا صبح داخل يخچال نگه‌دارید. صبح می‌بینید كه خمير بسيار عالى پف‌کرده و نرم شده بدون این‌که نياز به ورز دادن باشه. بعد به‌راحتی میتونید به مرحله دو بريد و خمير رو شكل بدين و در قالب بگذاريد. با اين روش هرگز خميرتون خراب نميشه. فقط ممكنه خمير كمى ترش بشه كه ميتونين ميزان خمیرمایه رو به نصف برسونيد. بعد از كمى تمرين درست مثل هر غذاى ديگه به‌راحتی از عهده پخت نان سفيد خانگى هم برمیایید.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز دهید!
مواد لازم برای تهیه دستور پخت نان سفید ساده
ارزش غذایی
سرو برای تعداد
کالری
کربوهیدرات
پروتئین
چربی
فیبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید

فهرست محتوا:

امتیاز دهید!